Eliten vår er motbydelig

Jeg har tidligere vært en beinhard rasjonalist. Jeg har tenkt på kunst som noe som er morsomt å se på, men som ikke uttrykker noe dypere.

Men i det siste har jeg fått øynene litt opp for det. Er det virkelig tilfeldig at alle de verste menneskene i verden, også promoterer den mest motbydelige estetikken?

frda
Venstresideikon. Hvem i huleste kan fordra bart på kvinner??

Motbydelig arkitektur er et sovjetisk kjennetegn, men der ting virkelig har gått i dass er teateret. Jeg siterer (dessverre bak betalingsmur, men de med aftenposten abonnement kan sjekke linken eller del 2 fra 29. mai):

Her skal han bæsje maling utover et maleri og tisse seg selv i munnen. Han skal ta oss med inn i Peer Gynt[…]Ingrid er en utstillingsdukke som Peer/Ragnar penetrerer etter å ha boret et hull i hennes vagina. […] «Å urinere i munnen har han gjort før, så jeg blir ikke provosert,» sa en kritiker til meg etter forestillingen.

Hva er formålet med dette skvipet? Dette er så drøyt at selv anmelderen stiller spørsmålet. Men han kommer frem til at provokasjonen er viktig likevel:

Brageteatret fikk motbør fordi en forelder trodde at en dukkespiller var naken i ett sekund under en barneforestilling […] Da jeg møtte Vegard Vinge [«kunstneren» som har oppsatt dette stykket] i forrige uke, snakket han om at det var krevende å lage kunst i en sensitiv medieoffentlighet […] Det førte til en viss grad av selvsensur, fortalte kunstneren.

Til tross for «kunsterens» «selvsensur» var det enda flere beskrivelser av nakenhet, ramponering, tiss bæsj og nakenhet. Og dette strakk seg over seks timer.

Men legg merke til første setning, om barneforestillingen. Hvorfor er det galt at noen reagerer på at det er en naken person under en barneforestilling? Hvorfor er dette noe som rettferdiggjør en «provokativ» forestilling? Er det fordi du vil flytte samfunnets grenser dithen at folk ikke reagerer på nakne menn under barneforestillinger?

En annen ting med moderne skuespill er at den er totalt parasittisk. Dette «skuespillet» har referanser til Ibsen og Wagner og sikkert mer – men det kommer aldri til å bli satt opp igjen som selvstendig manus. Dette er normen blant skuespillere i dag, de setter opp gamle stykker men med en ny «tolkning» (les: bæsj tiss promp, hovedpersonen var egentlig homofil etc), men det er nesten ingen produksjon av nye stykker. Grunnen er åpenbar: moderne kunst er anti-kunst, den har ingen egen kreativ kraft og kan derfor ikke lage nye stykker – bare undergrave det som fins.

Det er ikke tilfeldig at samfunnet produserer totalt degenerert kunst på samme tid som det har mistet viljen til å overleve. Tenk hvis vi produserte kunst som feiret nordmannens ånd, kraft, utseende, væremåte og så videre og fremhevet idealer – helter – vi burde strekke oss etter å bli. Det hadde vært mye lettere å argumentere for å bevare samfunnet vårt mot utenlandsk innflytelse samt å se forskjell på oss og dem.

c583482866d701b1e0e8aef7033309d4-nazi-propaganda-poster-art
f. eks som dette

Det er ingen som liker disse greiene. Vel, publikumet for dette stykker gjør det åpenbart, og anmelderen beskrev flere steder hvor mye idiotene klappet. Men i det store og det hele er moderne teater et 100% statssubsidiert vesen.Vi trenger bare kutte subsidiene til dette skvipet, så ender vi det. Hva som kommer etter er vanskelig å si, siden vår kunstarena er totalt degenerert. Men uansett hva som følger så er det bedre enn det vi har nå.

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s